10x Superfood Voor Je Ogen - Met Dit Super Voedsel Voorkom Je Een Bril

10x Superfood Voor Je Ogen - Met Dit Super Voedsel Voorkom Je Een Bril

"Je gebit is je mooiste bezit" leerde ik vroeger. Maar nu denk ik daar anders over want mijn ogen zijn mij het meest waardevol. Ik zou er niet aan moeten denken blind te zijn of gewoon slechte ogen te hebben. En een bril, hoe leuk en hip deze ook zijn tegenwoordig, ook liever niet als het niet hoeft.

Veel mensen hebben problemen met hun ogen in de vorm van slecht zicht, vervormd zicht, of moeite hebben met het zien van objecten dichtbij of van een afstand. En die hebben dan een bril op sterkte nodig. Wanneer je op leeftijd raakt is het logisch dat je ogen minder worden en een bril krijgt maar vandaag de dag zijn er zelfs kleine kinderen die ook kampen met verschillende soorten oogproblemen en dus al jong met een bril lopen. Ook mijn dochtertje van 3 jaar jong heeft al een bril.
 

Kun je een bril voorkomen?

Hoewel je oogproblemen en een bril niet kunt voorkomen met alleen goede voeding is het eten van superfood voor je ogen wel erg belangrijk. Goede verzorging van de ogen speelt een belangrijke rol in het gezond houden van de ogen en hierbij moet je het belang van goede voeding niet vergeten. De algemene gezondheid van de ogen hangt af van bepaalde voedingsstoffen zoals vitamine A en C, bioflavonoïden, carotenoïden, omega-3 vetzuren, mineralen en antioxidanten.
 

Met een beetje aanpassing in je dieet kun je zeker je ogen gezond houden en hoef je waarschijnlijk nooit langs de winkel voor een bril. In feite zijn er bepaalde superfoods die je op regelmatige basis moet consumeren om oogproblemen te voorkomen. Deze superfoods kunnen je helpen om te gaan met een reeds bestaande oogaandoening en kunnen je ook helpen om toekomstige oogproblemen te voorkomen.


1 . Spinazie
Om je gezichtsvermogen te verbeteren moet je regelmatig spinazie eten, samen met andere groene groenten zoals boerenkool , snijbiet , raap en mosterdblad. Spinazie bevat veel goede voedingsstoffen, zoals vitamine A, luteïne en zeaxanthine, die goed voor de ogen zijn. Vitamine A helpt bij de bescherming van het hoornvlies, terwijl luteïne de ogen beschermt tegen UV-licht en zeaxanthine bijdraagt aan de visuele ontwikkeling. De beste manier om spinazie te consumeren is om een glas verse spinazie sap op een lege maag in de ochtend te drinken. Het kan ook worden geconsumeerd als bijgerecht, in salade vorm of gebakken. Of wat dacht je van een gezonde smoothie?
 
2 . Zalm
Regelmatige consumptie van zalm kan helpen om de retina vrij te houden van schade en blindheid. Zalm bevat een zeer goede hoeveelheid omega - 3 vetzuren, die veel voor de ogen doet tegen uitdrogen. De omega - 3 vetzuren beschermen de de ogen tegen gevorderde leeftijdsgebonden maculaire degeneratie. 
 

"Experts raden twee porties zalm minstens twee keer per week aan."

 
Zalm kan worden gegeten in soep, salade of in de vorm van hoofdgerecht. Andere koud water vissen die kunnen worden geconsumeerd voor gezonde ogen zijn sardines, haring, makreel en tonijn.
 
3 . Wortel
Wortel bevat veel beta- caroteen, een "familielid" van vitamine A. Vitamine A voorkomt nachtblindheid en helpt om een gezonde, heldere cornea te behouden en beschermt de onderliggende ogen en lichaamscellen. Wortelen bevatten ook luteïne, welke helpt om de dichtheid van het pigment in de macula te verhogen, de ovale gele vlek in het midden van de retina. Hierdoor beschermt het het netvlies, waardoor het risico op maculaire degeneratie en een bril wordt verkleind. Wortel is ook rijk aan vezels en kalium. Je kunt wortelen eten als tussendoortje of anders kun je soepen, salades, of bijgerechten maken.
 
 superfoods voor je ogen
 
 
4 . Bosbessen
Bosbessen moeten regelmatig worden genomen om beter gezichtsvermogen te krijgen en om een bril te voorkomen. Bosbessen ondersteunen gezonde oogfunctie door zijn anti-oxidanten, collageen stabilisatoren, hartbeschermende en rhodopsin regenererende eigenschappen. Regelmatige consumptie van bosbessen verbetert de visie van uw ogen en jaagt de bril de deur uit. Het voorkomt ook zwak gezichtsvermogen en versterkt de bloedvaten in de achterkant van het oog. Tegelijkertijd bevatten bosbessen anthocyanen, die helpen om zowel lage als hoge bloeddruk niveau's en ontstekingen en verstoppingen te voorkomen. Samen met bosbessen, moet je eigenlijk ook bramen, moerbeien en veenbessen eten.
 
5 . Sweet Potato
Zoete aardappelen bevatten een goede hoeveelheid vitamine A wat geweldig voor de ogen is. Vitamine A verbetert het gezichtsvermogen en ook voorkomt het staar, maculadegeneratie en glaucoom. Vitamine A is ook nodig om droge ogen te voorkomen en de ogen tegen zowel bacteriële als virale infecties te beschermen. Tegelijkertijd zijn zoete aardappelen ook rijk aan beta-caroteen, kalium en vezels . Zoete aardappelen zijn er in ongeveer 400 verschillende varianten, het hele jaar door en kunnen op allerlei manieren, zoals gebakken, gegrild of gekookt, worden gegeten.
 
6 . Paprika's
Voor de algehele gezondheid van uw ogen , moet je regelmatig paprika eten. Paprika is lekker en gezond. Paprika's zijn er in verschillende kleuren zoals groen, rood, geel, oranje en zelfs paars, bruin en zwart. Paprika's zijn een van de rijkste bronnen van vitamine A en C. Vitamine A helpt gezichtsvermogen te behouden, vitamine C beschermt de ogen tegen cataract (staar). Tegelijkertijd zijn paprika's zijn ook rijk aan vitamine B6 , luteïne en zeaxanthine , beta - caroteen en lycopeen. Al deze voedingsstoffen zijn essentieel voor het behoud van de algehele gezondheid van de ogen. Om paprika op te nemen in je dieet kunt je ze grillen, stomen, bakken en roerbakken. Je kunt ze ook rauw eten in een gezonde salade.
 
7 . Walnoten
Walnoten bevatten een prima hoeveelheid omega - 3 vetzuren die een belangrijke rol spelen bij het handhaven van de algehele gezondheid van de ogen. Ook bevatten walnoten antioxidanten, zink en vitamine E, die helpen om ontstekingen te bestrijden en cardiovasculaire gezondheid te behouden. En dit voorkomt dus weer de bril. Samen met walnoten, kun je ook andere soorten noten nemen zoals amandelen, hazelnoten, pecan noten en pinda's.
 

"Het eten van een handvol (wal)noten per dag kan de gezondheid van je ogen sterk verbeteren en je ogen beschermen tegen veel verschillende soorten problemen met het gezichtsvermogen en het voorkomen van het moeten dragen van een bril."

 
8 . Avocado
Avocado is ook zeer geschikt voor de ogen. Ze bevatten luteïne en helpt macula degeneratie, staar en langzame leeftijdsgebonden oogziekten voorkomen. Het bevat ook andere belangrijke ooggerelateerde voedingsstoffen zoals beta - caroteen, vitamine C, vitamine B6 en vitamine E, die essentieel zijn om te genieten van een goed gezichtsvermogen. Je kunt avocado eten zoals het is of anders kun je deze toevoegen aan salades, salsa, soepen en sandwiches.
 
9 . Broccoli
Broccoli bevat een grote hoeveelheid vitamine B2. Tekort aan vitamine B2 kan de ogen zeer gevoelig maken voor licht, wat ontsteking, wazig zien en oculaire vermoeidheid kan veroorzaken. Tegelijkertijd voorkomt vitamine B2 staar of vertraagt het de achteruitgang. Het bevat ook krachtige fyto - chemische antioxidanten zoals luteïne en zeaxanthine en vitamine A, welke essentieel zijn voor een gezond gezichtsvermogen. De vlezige bloemknoppen, stengels en bladeren van broccoli kunnen worden gebruikt op verschillende manieren. Om te profiteren van de voedingsstoffen in broccoli  moet je proberen om de broccoliroosjes te consumeren in rauwe vorm of salade.
 
10 . Aardbei
Aardbei bevat een flinke hoeveelheid vitamine C, een antioxidant die het lichaam nodig heeft om gezonde ogen te houden en houd de ogen vrij van ontsteking gerelateerde ziekten. De verschillende antioxidanten die in aardbeien aanwezig zijn kunnen helpen om oogproblemen zoals droge ogen, macula degeneratie en aandoeningen van de ogen te voorkomen. Je kunt aardbeien eten als gezonde snack, voeg ze toe aan een kom ontbijtgranen, maak een fruitsalade of anders kun je desserts maken voor een gezonde zoete traktatie .
 

Tot slot kunnen alle bovengenoemde superfoods voor ogen helpen om de algemene gezondheid van je ogen te houden en te voorkomen dat je een bril moet dragen. Dus, probeer meer van deze superfoods te consumeren en geef je ogen de nutritionele ondersteuning die ze nodig hebben om op hun best te zijn.

 
Mijn laatste tip!
 
Veel groene groenten kun je geweldig verwerken in een gezonde groene smoothie. En deze kun je ook nog eens handig meenemen in een handige beker. Kijk maar eens op de website van Smoothie On The Go voor meeneembekers, blenders, recepten en meer!

Reacties

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden